طاها طاها ، تا این لحظه: 16 سال و 5 ماه و 9 روز سن داره
مامانمامان، تا این لحظه: 51 سال و 10 ماه و 13 روز سن داره
بابا فرامرزبابا فرامرز، تا این لحظه: 61 سال و 4 ماه و 22 روز سن داره
وبلاگوبلاگ، تا این لحظه: 12 سال و 2 ماه و 8 روز سن داره

طاها پسر خوب مامان

آشنایی با خواص بسیار عالی سیر

1393/10/9 8:58
694 بازدید
اشتراک گذاری

 

آشنایی با خواص بسیار عالی سیر

 

 

يکی از قديمي ترين گياهان مورد مصرف غذايي و دارويی گياه سير است. قديمی ترين اسناد به جای مانده در مورد سير مربوط به کتيبه های سومريان است که از 2600 سال قبل از ميلاد مسيح به جای مانده است.
همچنين سير يکی از مهمترين داروهای مصر باستان است که حداقل 22 خاصيت درمانی برای آن قائل بوده اند و در پاپيروس هاي به جاي مانده از 1550 سال قبل از ميلاد مسيح ثبت شده است.
هرودوت مورخ مشهور يونان که در 45 سال قبل از ميلاد مسيح به مصر سفر کرده اند و در تاريخ خود می نويسد: کارگران که که ساخت اهرام مصر رابه عهده داشته اند از مقادير زيادی پياز، تربچه و سير استفاده می کرده اند هرودرت همچنين اضافه می کند که برای سيصد و شصت هزار کارگر سازنده اهرام مصر مقادير بسيار زيادی سير هر ساله جهت جلوگيری از امراض عفونی مورد نياز و مصرف بوده است.
اقوام يهود مصارف و فوائد سير را از مصريان آموخته و سپس اين تجربيات را به بيرون از مصر انتقال دادند. در بازار دارويی، اشکال مختلف فراوده های سير وجود دارد که بيش تر از همه به صورت تنطوره ، قرص و يا پرل های حاوی روغن هستند که توضيحات خلاصه ای درباره آنها داده می شود.

 

پرونده:Garlic.jpg


تنطور سير شامل عصاره آبی الکلی مواد موجود در سير است که به طور تقريبی همان خاصيت سير را دارد ولی دارای بوی شديد بوده به همين دليل از آن کمتر جايی استفاده می شود.
قرص سير حاوی پودر سير خشک شده است که بهترين شکل دارويی آن است و خواص آن تا حدودی شبيه سير تازه است و مواد موجود در ان نير حاوی اکثر موادی است که در سير تازه وجود دارد.
بيش ترين فراوردهای سيردر جهان به اين شکل است، و از آن جا که اين قرص ها دارای روکش هستند، لذا دارای بوی سير نبوده ولی بعد از خوردن کمی بوی سير از دهان به مشام می رسد.
سوال مهمی که اکثر افراد دارند اين است که آيا خواص سير به شکل ترشی و يا در غذاهای پختنی و يا سرخ کرده نيز مانند سير تازه است؟
از نظر علمی ، ترکيبات و مکانيسم اثر سير تا حد زيادی پيچيده است و به طور مثال ترکيبات موجود در سير تا زمانی که پوست حبه ها جدا نشده باشد با زمانی که سير پوست کنده و خرد شود کمی متفاوت است، يعنی به محض له شدن سير و مجاور شدن آن با هوا تغييراتی در آن روی می دهد.
چون مواد اصلی و موثر سير نسبت به هوا و به ويژه حرارت حساس هستند. هر چه سير بيش تر حرارت داده شود خواص آن کمتر می شود.
بنابراين اثر سير در غذاهای پخته و سرخ شده به مراتب کم تر از سير تازه است. همان بويی که در آشپزخانه از غذاهای پختنی و يا سرخ شده حاوی سير به مشام می رسد مربوط به مواد گوگردی سير است که بالاتر از 60 درجه حرارت ، کم کم متصاعد می شوند.
هم چنين سير وقتی به صورت ترشی در می آيد دست خوش تغييراتی خواهد شد که به حرارات محيط ، سرکه زمان نگه داری و فاکتورهايی از اين قبيل بستگی دارد ولی در اکثر موراد دارای خواصی شبيه به سير است.

 

خواص مهم دارويی سير:
 

سير دارای خواص متعددی است که از زمان های قديم تا کنون برای آن قایل بوده اند اما خواص عمده و مهم آن که امروز از نظر داروسازی و پزشکی مورد توجه قرار گرفته و از نظر علمی و کلينيکی مورد تاييد قرار گرفته اند شامل اين موارد می شود:


1. اثر پايين آوردنده چربی خون که باعث جلوگيري از تنگ شدن عروق قلبی و در نتيجه جلوگيری از بيماری های قلبی و سکته می شود.


2. اثر کاهش کلسترول خون که اين اثر مانند اثر قلبی در جلوگيری از تنگ شدن عروق و مشکلـات قلبی عروقی موثر است .


3. سير مي تواند به طور ضعيف قند خون را کاهش دهد، بنابراين می تواند در رژيم افراد مبتلا به بيماري قند قرار گيرد.


4. سير هم چنين دارای اثر کاهش فشار خون است. البته بايد توجه کرد که سير نمی تواند فشار خون های بالـا را مهار کند بلکه در صورت مصرف مداوم به خصوص فراورده های دارویی آن تا حدی فشار خون کاهش می يابد.


5. ترکيبات سير مي توانند از چسبندگي پلـاکت ها جلوگيری کرده و با اين اثر به اصطلـاح عاميانه در کاهش غلظت خون و در جلوگيري از امراض قلبی و عروقی موثر باشد .


6. سير ميکروبها و ويروسهاي مضر بدن را از بين مي برد .به خصوص در مواقعي که سيستم دفاعي بدن دچار ضعف است ، استفاده از سير در معالجه عفونتها سودمند است وبرعکس آنتي بيوتيکها هيچ گونه عوارض جانبي ندارد؛ حتي موجب تقويت بدن نيز مي گردد از اين خاصيت در مدت جنگ جهاني دوم براي درمان عفونت هاي مجروحان استفاده مي کردند.


7. سير اعضاي داخلي و روده را پاک کرده ، به خصوص بر روي انگل هاي روده اي اثري قابل توجه دارد. استفاده آن براي اطفال مبتلـا به کرم های کوچک روده اي ضروری مي باشد .
8. سير پاک کننده ي مناسبي براي دستگاه تنفسي است ونه تنها با ميکروبهاي موجود در آنها مبارزه مي کند ، بلکه باعث باز شدن مخاطها نيز مي گردد.
نکته بسيار مهم ديگري که مورد سوال بسياری از مصرف کنندگان سير است اين که بعضي افراد مي پرسند آيا مي توان حبه ي سير را بدون جويدن بلعيد تا هم بوي کم تري در دهان ايجاد کند و هم از خواص آن بهره مند شوند.


بايد گفت که تمام مواد موجود در گياهان، در سلول هاي آن نگه داري شوند. شرط خروج اين مواد از سلول ها له شدن يا پاره شدن و يا شکستن ديواره ي سلول هاست بنابراين تا وقتي که گياهان به صورت له شده و يا پودر (خرد يا آسياب شده) مورد مصرف قرار نگيرند. مواد موثر آن ها در بدن استخراج نشده و قسمت اعظم آن دفع مي شود.
بنابراين هر چه سير بيش تر له شود مواد بيش تري از آن در بدن آزاد مي شود و در صورتي که به صورت حبه يا تکه هاي بزرگ مصرف شود، کمترين مقدار مواد موثر آن به بدن مي رسد .
نکته ي ديگر اين که براي از بين بردن کامل بوي سير از دهان راهي وجود ندارد چون ترکيبات گوگردی سير پس از وارد شدن به بدن و خون از راه ريه ها و پوست بدن دفع مي شود و ارتباطي به دهان ندارد.
يعني ترکيبات گوگردی که مسوول بوی سير هستند در بازدم از ريه و با عرق بدن خارج مي شوند لذا فقط بعضي مواد و يا خوش بو کننده ها مي توانند به طور موقت و جزیی بوی دهان را تغيير داده و يا کمي بوي سير را کاهش دهند .

پسندها (1)

نظرات (0)